Zeven stappen van zinleving

Efficiënt en werkzaam model voor meer zin in je leven

doel van het model zeven stappen van zinleving is

bewust beleven van plezier èn betekenis door je zin te doen, krijgen en te geven aan de wereld om je heen

De mens is een bewust wezen; we beleven in het moment, terwijl we ook ervaringen uit het verleden en verlangens voor de toekomst in ons bewustzijn meedragen.

Zinleving is erop gericht een logisch en kloppend geheel van jezelf te maken, waarbij een rode draad van zin door je leven loopt. Zinleving gaat om doen waar je zin in hebt, zin krijgen door voor jou zinvolle ervaringen op te doen, en zingeven aan je leefomgeving.

Zinleving integreert daarmee telkens drie niveaus:

  • verleden – heden – toekomst
  • doen – ontvangen – geven
  • ik / zelf – jij / de ander – wij / het grote geheel
  • lichaam – geest – ziel / hart

Je brengt diepere verlangens uit je onbewustzijn in contact met de reeële begrenzingen van je dagelijkse realiteit. Als je meer je zin gaat leven, creeër je omstandigheden waardoor je leven als meer vervuld gaat aanvoelen. Dan ga je meer ZIJN VOL ZIN!

DE ZEVEN STAPPEN VAN ZINLEVING

GRONDEN

ZUIVEREN

ONTSPANNEN

RUIMTE INNEMEN

BEVRIJDEN

VERBINDEN

en de laatste stap: vol zin samen-zijn!

Achtergrond van het model van zinleving is

Zinvolle activiteiten leiden tot een diepere vorm van welbevinden dan alleen het zoeken naar geluk

Waarom zinleving zo belangrijk is voor ons als mens en waarom geluk vinden niet afdoende is.

Zinvolle activiteiten leiden uiteindelijk tot een diepere vorm van welbevinden dan alleen het zoeken naar geluk. Dat blijkt uit een aantal recente studies, waarvan deze een mooi voorbeeld is.

Onderzoekers Veronika Huta en Richard Ryan gaven in 2010 een groep studenten de opdracht om zin of geluk na te jagen voor een periode van 10 dagen door op z’n minst één ding per dag te doen dat hun een geluksgevoel of zin/betekenis gaf. Aan het einde van de dag vertelden de deelnemers welke activiteiten ze hadden gekozen.

Studenten die zich hadden gericht op zin rapporteerden dingen zoals het vergeven van een vriend, studeren, nadenken over de waarde waarvoor je staat in een ander opvrolijken. Degenen die geluk nastreefden noemden activiteiten zoals uitslapen, ontspannen met een game, winkelen of snoepen. Nadat de studie was afgerond hadden de onderzoekers een gesprek met de participanten om te zien hoe het onderzoek een welbevinden hoop invloed. Ze ontdekten dat studenten die geluk nastreefden direct na afloop van het experiment meer positieve gevoelens hadden en minder negatieve. Maar drie maanden later was die piek ervaring verdwenen. De tweede groep studenten-degenen die zich hadden gericht op zinvolle leven-voelden zich direct na het experiment niet echt gelukkiger, hoewel ze vonden dat zijn leven zinvolle was geworden. Maar drie maanden na het experiment was dat heel anders. De studenten die zich hadden gericht op zinvolle activiteiten zeiden dat ze zich verrijkt voelden, geïnspireerd een deel van iets wat groter was dan henzelf. Ze hadden ook minder last van negatieve stemmingen. Dit lijkt erop te wijzen dat streven naar zin op lange termijn de psychische gezondheid ten goede komt.

In de methodiek van zinleving bouw ik verder ook op de vier pijlers van zingeving die onder andere gelegd zijn door psychologe Esfahani Smith.

  1. Erbij horen, onderdeel uitmaken van een gemeenschap
  2. Een doel hebben, een visie nastreven
  3. Verhalen vertellen, zelfreflectie en coherentie in je leven
  4. Transcendente ervaringen meemaken

Zo zijn de zeven stappen van zinleving ingebed in coherent en werkzaam kader, met als doel een leven vol plezier en voldoening, maar ook een leven waarin je betekenis en waarde geeft aan het leven van anderen. Hoe mooi is dat?

Tijdens de zeven stappen van zinleving

Krijg je helder

  1. wat je verlangt
  2. met welke blokkades je te maken hebt
  3. hoe je die kunt ‘wissen’
  4. hoe je kunt ontspannen
  5. hoe je vervolgens ook echt de ruimte kunt nemen om je wensen en verlangens uit te dragen en in je leven in te passen
  6. hoe je vanuit jouw verlangen contact kunt maken net anderen zonder jezelf te verliezen
  7. en tenslotte hoe je op een zinvolle manier onderdeel uitmaakt van het grotere geheel.
laura jonker zeven stappen van zinleving

Over grondlegger en begeleider

Hoi, ik ben Laura

Toen ik in 2017 in mijn donkere meditatie ruimte ging zitten met de vraag hoe ik anderen meer bij hun zin kon brengen, kwamen aan het eind van m'n meditatie zeven stappen zo mijn bewustzijn binnenrollen. Eerst ervoer ik vooral weerstand, want ik houd niet van zo modellen. Ik heb me er echter toch aan gewaagd. Tot mijn grote verbazing bleek het een logisch geheel en het werkte goed om bij mijn eigen zin te komen en blijven.

Ik ben het daarna gaan toepassen in de retraites en coaching die ik gaf. En wat bleek: De zeven stappen vormen een heldere en werkzame basis om meer in contact te komen én blijven met dat wat werkelijk belangrijk is voor jou. Het model van zinleving biedt je een opbouw van gronden in je eigen verlangen, naar genieten in het samenzijn met anderen. Het is ontstaan vanuit mijn eigen zoektocht als mens, als moeder, als geliefde, als wetenschapper, als yogini, en als dochter en zus. 

Inmiddels biedt het de basis voor onze retraites in de natuur, onze liefdevolle coaching naar zelfzorg, onze cursus voor meer zin in je leven en onze halfjaartraining.

 Wil je meer lezen over mijn achtergrond? of Wil je een deel van mijn verhaal lezen?

 

JE ZIN IS EEN

kompas die je helpt bij keuzes maken

motor die nieuwe energie geeft

doel in je leven

bron van vreugde

fundament waarop je kunt bouwen

verbinder voor liefdevolle relaties

en altijd beschikbaar om je leven betekenis te geven

zeven stappen van zinleving

Als je meer je zin gaat leven, sta je met beide benen in de werkelijkheid terwijl je toch je dromen realiseert!” Laura

 stap 1:
GRONDEN

Gronden helpt je vertragen, je zintuigen gebruiken, het vertrouwen in jezelf te herstellen. Je activeert de verbinding met wat voor jou belangrijk is. Op een dieper niveau leer je te voelen waar je zin in hebt zodat je keuzes kunt maken vanuit gewortelde wilskracht.

stap 2
ZUIVEREN

Zuiveren ondersteunt je bij het loskomen wat niet meer nodig is, of zelfs overbodig. Zie het als schoonmaken van je innerlijk huis. Je kunt daardoor je aandacht richten op iets wat zin heeft voor jou. Je keuzes ga je maken vanuit zuivere intuïtie.

stap 3
ONTSPANNEN

Ontspannen brengt je lichaam in een herstelbaar evenwicht.  Je leert je te ontdoen van en weerbaar maken voor spanning. Kun je moeiteloosheid ervaren in je dagelijkse bezigheden, zonder je zin te verliezen? Ontwikkel de vaardigheid keuzes te maken vanuit ontspanning.

stap 4
RUIMTE INNEMEN

Ruimte innemen is absoluut positief. Mag jouw zin en jouw visie ruimte krijgen in je leven? Ruimte ervaren gaat ook over (jezelf en anderen) begrenzen en respecteren . Ruimte innemen laat je ervaren dat er altijd opnieuw een mogelijkheid is en dus ook een nieuwe keuze.

stap 5
BEVRIJDEN

Bevrijden gaat over het doorzien en doorbreken van negatieve en belemmerende ideeën en overtuigingen over jezelf, je doelen of anderen. Je hebt net als iedereen donkere kanten, kun je dat accepteren? Kun je keuzes maken vanuit vrijheid van denken, voelen en willen?

stap 6
VERBINDEN

Verbinden gaat over het contact met anderen vanuit jouw waarden, behoeften en zin. Waarin versterk je elkaar, wat heb je van anderen nodig? Wat geef je aan de wereld om je heen. Verbinden gaat over het keuzes kunnen maken vanuit compassie en je hart. 

stap 7
VOL ZIN
SAMEN ZIJN

Dankzij de vorige stappen weet je meer wat je zin is, en hoe je daar ruimte voor neemt en anderen bij betrekt. In deze stap kun je oefenen hoe je ‘doen’ en ‘zijn’ meer laten samenvallen om te komen tot keuzes vanuit eenheid-in-verbondenheid?

Lieve woorden

Wat anderen zeggen over ons model

Mijn missie in een krachtige essentie te vatten

Dank je wel voor je betrokken begeleiding om mijn zielsmissie in een krachtige essentie te vatten. Ik ben je heel dankbaar voor je invoelende en afgestemde begeleiding. De stappen hielpen mijn gedachten te ordenen.
Larissa, medewerker welzijnsorganisatie

 

Handvatten om je verlangens te omarmen
Tijdens de cursus voor meer zin in je leven, gidst Laura je in 7 bijeenkomsten naar “thuiskomen” bij jezelf en je zielsverlangens. Deze cursus geeft je handvatten om deze verlangens te omarmen, daarmee jouw “zin”
een kickstart te geven en gestructureerd onderweg te gaan naar jouw persoonlijke zinleving. Ik vond de stappen helder en ze raakten iets in me, waardoor ik een belangrijk besluit heb kunnen nemen.
Gert, ondernemer

Jij kunt dat ook ervaren

Herken je jezelf in één of meerdere van deze uitspraken? Dan is het zeker zinvol om eens een proefafspraak te boeken.

Ik voel me vaker eenzaam
Ik raak in de war van alle keuzes
Ik ben regelmatig teleurgesteld in mezelf
Ik voel me afhankelijk van anderen voor mijn geluk
Ik vind duurzame relaties aangaan lastig
Ik voel mezelf niet heel en compleet
Ik weet niet meer zo goed wie ik ben
Ik vind verandering eng
Ik heb best veel oordelen over mezelf en anderen
Ik ben best ontevreden met mezelf
Ik weet niet zo goed wat ik waard ben
Ik weet niet of ik hier wel thuishoor
Ik kan het toch niet
Ik zoek te vaak bevestiging van anderen
Ik weet niet meer wat ik zelf leuk vind
Ik zou zo graag mijn eigen pad (her)kennen
Mijn gedachtes gaan alle kanten op
Ik ervaar misschien wel constant stress in mijn hart
Ik mis een belangrijk deel van mezelf
Ik houd te veel vast aan het oude en de controle.